Studenten horen het vaak: maak een Linkedin-profiel aan, zorg dat je een netwerk opbouwt, de meeste banen verkrijg je niet meer via sollicitaties maar via-via. Sonja Takak kan deze adviezen inmiddels allemaal beamen. Sterker nog: ze vond haar marketing- en communicatiestage via haar netwerk en kwam terecht bij Techspread. Voor CB-Inside kijkt ze na afloop van haar stage nog even terug op haar stage, en heeft ze belangrijke tips voor stagezoekers. Inderdaad, dat waar dit artikel mee begon. “Het was supergaaf om zo dicht bij de oprichter te werken.”
Toen de tijd aanbrak om op zoek te gaan naar een stageplek, herinnerde ik me dat Fleur Bake, oprichter van Techspread, een strategisch databedrijf, mij een paar jaar geleden een bericht had gestuurd via LinkedIn. Sindsdien zijn we connecties op LinkedIn. Nu, een paar jaar later, besloot ik haar zelf te benaderen om te vragen of er een marketingstage beschikbaar was. Zo kwam ik bij Techspread terecht, gevestigd in het Connect-U gebouw naast Saxion.
Ik begon mijn stage tegelijk met een andere stagiair en een groep data-trainees. Op de eerste dag kregen we een leuke opdracht waarbij iedereen zijn eigen talenten kon inzetten. Zo leerden we niet alleen elkaar kennen, maar ook het bedrijf.
Leerzame taken
Stagelopen bij een strategisch data-bedrijf was super leerzaam. Ik vond het vooral interessant om te zien hoe ze mensen opleiden en hun werkwijze uitleggen. Vanaf het begin voelde ik me welkom in het team, waardoor ik snel kon wennen en veel kon leren.
Als marketing- en communicatiestagiair bestonden mijn taken vooral uit het maken van content en socialmedia-posts voor Techspread en de andere labels van het bedrijf, zoals Data Community Twente en Kenjedata academy. Bij Data Community Twente werken bedrijven samen om kennis over data te delen en gezamenlijk antwoorden te vinden op belangrijke vragen. Zo dragen ze bij aan een hogere datageletterdheid in Twente. Daarnaast hielp ik met het maken van educatieve documenten en e-learnings. Ook mocht ik meewerken aan evenementen van Data Community Twente, waar ik onder andere de fotografie verzorgde, iets dat ik ook voor de andere labels deed.
Personal Branding
Een van de leukste dingen was samenwerken met Fleur aan haar personal branding. Voor een startup is zichtbaarheid heel belangrijk, dus ik hielp haar met LinkedIn-content en het maken van educatieve video’s. Het was supergaaf om zo dicht bij de oprichter te werken en te zien hoe alles achter de schermen gaat.
Ga netwerken!
Dankzij Techspread mocht ik veel evenementen bijwonen, waar ik nieuwe mensen leerde kennen en waardevolle inzichten opdeed. Mijn tip: maak een praatje met zoveel mogelijk mensen. Je weet nooit wie je later kan helpen bij je carrière. Ook raad ik aan om LinkedIn actief te gebruiken. Stuur connectieverzoeken naar mensen die je hebt ontmoet en deel ook je wat je hebt gedaan tijdens je stage. LinkedIn is eigenlijk je online visitekaartje!
Gedurende mijn stageperiode had ik ook een gezellige assistent: Billie, onze Chief Happiness Officer. Billie zorgde voor een fijne sfeer en maakte mijn stage nog leuker! Al met al een geweldige ervaring.