Voor de laatste opdracht van de specialisatie Audiovisuele Media kregen Jip Oostendorp, Mirte Wilharms, Yael Hannink, Sophie Suelmann en Bart Seijbel een echte opdrachtgever voor hun kiezen. Green Team Twente, een Twents studententeam dat een poging doet om binnen één jaar een waterstof-raceauto te bouwen, gaf de groep de opdracht om een audiovisuele strategie te ontwikkelen voor het zoeken van nieuwe sponsoren die kunnen voorzien in geld of kennis. En niet zonder succes: de docenten waren zeer onder de indruk, wat ook terug te zien is in het geven cijfer. De groep vertelt zelf over het project.
‘Al snel kwam het woord “vertrouwen” naar boven binnen ons groepje. Een sponsor moet immers vertrouwen hebben in het team voordat het investeert. Dat wees ons Research & Development-onderzoek uit. Om dit vertrouwen bij potentiële sponsoren te wekken zijn gingen we aan de slag met het ontwikkelen van de middelen die we gaan toepassen. Afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar de werking van mini-documentaires bij een klant. Mini-documentaires zouden erg populair zijn en vooral goed werken om vertrouwen te wekken bij een potentiële partner.
Spanning opbouwen
De documentaire moest volgens ons aan twee dingen voldoen: Interessant en spannend genoeg zijn om de gehele documentaire te bekijken en uitleggen wat Green Team Twente precies is en wat ze doen. Om de spanning op te bouwen kozen we ervoor om enkele teamleden van Green Team Twente te volgen richting de testdagen die ze houden. Hun grotere doel is namelijk de Formula Student, een raceklasse voor studentenraceauto’s die op elektriciteit rijden. De waterstofauto van Green Team Twente is daarom ook uniek. Deze Formula Student begon helaas een dag na onze deadline. Vandaar dat we besloten om de spanning op te bouwen naar de testdagen.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Het tweede onderdeel van de documentaire, de uitleg over Green Team Twente zelf, was wat gemakkelijker uit te voeren. Drie studenten (Teammanger Amber, Technisch Manager Torben en Coureur en Structural Engineer Jurian), vertellen ons vanuit hun eigen disciplines wat Green Team Twente is en hoe zij een waterstofauto bouwen. Vooral het technische aspect was voor ons van groot belang, aangezien ons onderzoek uitwees dat precies de technologie een verbindende factor en overeenkomst was tussen de huidige sponsoren van Green Team Twente.
Plan B
De grootste uitdaging kwam pas op de helft van het kwartiel, toen we van Green Team Twente te horen kregen dat de testdagen op Kartbaan Oldenzaal kwamen te vervallen. Een draaidag die voor ons cruciaal zou zijn, aangezien daar onze spanningsopbouw in zit. Een volledig nieuw plan verzinnen was nagenoeg onmogelijk, omdat ons volledige verslag en productieboek hierop gericht is. Ons plan B was de spanning opbouwen richting de Car Reveal, het onthullen van de raceauto. Gaat het lukken om de auto op tijd af te krijgen? Is de onthulling volledig geregeld? Een prima plan, maar we waren er zelf niet echt tevreden over. Toch was dit de enige optie om het door te zetten. We konden immers niet met niks eindigen. Gelukkig ging dit allemaal goed en heeft de documentaire, met behulp van wat edit technieken, toch de nodige spanning gekregen.
Een documentaire bleek niet erg eenvoudig om te maken. Je hebt veel beeldmateriaal nodig, dus vandaar dat we veel draaidagen moesten filmen en uiteindelijk met 370(!) gigabyte zijn geëindigd. Het was een enorm uitdagend project voor ons, waarbij we niet gelijk voor het makkelijkste idee zijn gegaan. Maar het was het absoluut waard, want we hebben het mogen afronden met een 10, waarvoor we graag Dirk van der Graaf en Peter Dubois willen bedanken!’